
A FÖLD NAPJA
A Föld napját (Earth Day) világszerte minden évben április 22-én ünneplik. 1970 óta számos szervezet és intézmény vesz részt különböző tevékenységekben, hogy felhívja a figyelmet a környezetvédelmi problémákra és a tudatosságra. Az Egyesült Államokban alapított Föld Napját ma már a világ több mint 150 országában ünneplik.
Ezzel a nappal szeretnénk felhívni a figyelmet Földünk megóvására, hogy elősegítsük a fenntartható és környezetbarát cselekvés tudatosítását. Tudjon meg többet a Földet fenyegető veszélyekről, többek között az éghajlatváltozásról és a biodiverzitás csökkenéséről, valamint a Müller elkötelezettségéről ezekben a kérdésekben. Emellett bemutatjuk azokat a márkáinkat, amelyek csomagolása vagy termékei jelentősen hozzájárulnak Földünk megóvásához.
Milyen veszélyek fenyegetik a Földet?
Éghajlatváltozás
A globális felmelegedés és az éghajlatváltozás már javában zajlik; az áradások, hőhullámok és a gleccserek olvadása révén egyértelműen érzékelhető. Az iparosodás kezdetével mi, emberek érezhető hatást kezdtünk gyakorolni a Föld éghajlatára. Különösen a nagy energiafogyasztással járó életmódunk miatt egyre több üvegházhatású gázt bocsájtunk ki a levegőbe, amely az éghajlatváltozást okoz.
A biológiai sokféleség csökkenése
Világszerte egyre több növény- és állatfaj tűnik el. A biológiai sokféleség, azaz az élet minden formájának változatossága drámaian csökken. A földhasználat megváltozása, az éghajlatváltozás és a nem őshonos fajok elterjedése veszélyezteti bolygónk biológiai sokféleségét.
Miért fontos a biológiai sokféleség?
A biológiai sokféleség életünk és túlélésünk előfeltétele. A jó levegő, a tiszta víz és a minőségi talajok bolygónk biológiai sokféleségétől függnek. A növények, állatok, gombák és mikroorganizmusok tisztítják a vizet és a levegőt, táplálékul szolgálnak, valamint termékeny talajt és kellemes éghajlatot biztosítanak. A beporzó rovarok, mint például a méhek, viszont nélkülözhetetlenek a növények szaporodásához, és biztosítják élelmiszertermelésünket.
Müller elkötelezettsége a Föld Napja iránt
A Müller elkötelezett a környezetvédelem mellett, fontosnak tartjuk a fenntartható kereskedelmet. Nem kizárólag a hulladékmegelőzésre koncentrálunk, hanem a hulladék újrahasznosítására is. A Müller cég projektjeivel és együttműködő partnereivel nemcsak tudatosítja a Föld védelmének fontosságát, hanem lehetőséget is kínál arra, hogy bárki aktívan részt vegyen a környezetvédelemben. További információkat találhat a témáról a környezetvédelmi tippek és trükkök között, az oldal alján.
Két témát szeretnénk Önnek közelebbről bemutatni, mivel ezek nagyban hozzájárulnak a Föld megóvásához: egyrészt a méhek védelme, másrészt a (helyi) erdők újraültetése.
Szívügyünk a méhprojekt
A méhek az ökoszisztéma tartóoszlopai. Az őshonos virágos növények több mint 80%-a az ő beporzásuktól függ. Az embereknek is szükségük van a méhekre: A globális élelmiszertermelés egyharmada a méhektől és más rovaroktól függ. Ezért még fontosabb, hogy közösen támogassuk a méheket és megvédjük élőhelyüket. A Müller különböző projektekkel és kampányokkal elkötelezett a méhek megmentése mellett.
Méhprojekt: 1 millió méhnek otthont adni
A méhek ökoszisztémánk kulcsfontosságú pillérei. 1950 óta azonban a világméretű méhpopuláció több mint felére csökkent. A Müller a Couponplatz, a Beefuture és más támogató partnerek együttműködésével összesen mintegy 1 millió méhnek ad otthont. Egy teljes kaptár körülbelül 60 000 méhnek felel meg. A projekt keretein belül az volt az elképzelés, hogy kb. 17 teljes méhcsaládot (= 1 millió méh) érjenek el, és ezáltal új élőhelyet teremtsenek számukra. Ezt a mérföldkövet már sikerült megdönteni, és napról napra több méhecskét mentünk meg.
Méhek napja az általános iskolában
2023-ban a Beefuture méhvédelmi vállalat a Müllerrel együttműködve projektnapot szervezett a méhek témájában különböző általános iskolákban. Az iskolai osztályokat szemléletes képanyaggal, valódi, kézzel fogható méhsejtekkel és történetekkel vezették végig a méhek éven át tartó útján. A gyerekek beszámolóiban feltűnt, hogy a méheket a mindennapokban szkeptikusan, de ugyanakkor meglehetősen kíváncsian szemlélték. A gyerekek közül sokan már rendelkeznek előismeretekkel a családi méhészet révén, hiszen a méhészet egyre inkább családi hobbiként honosodik meg. Nem ritka, hogy egész családok vesznek részt a Beefuture méhészeti tanfolyamain is, ahol megtanulhatják, hogy a méhcsaládoknak igényes gondozásra van szükségük, és nem szabad őket magukra hagyni.
100% Müller méz
Az elmúlt években a szorgalmas rovarok annyi mézet termeltek, hogy a Müller már saját Müller-mézzel rendelkezik. A 100%-ban a Müller méhek által készített méz nem kerül kereskedelmi forgalomba, hanem társadalmi projektek számára bocsájtják rendelkezésre.
Például általános iskolák kapnak a mézből, hogy tombolával vagy árusító standok segítségével egészítsék ki az iskola pénzét.
(Őshonos) erdők újratelepítése
Az erdők eltűnése világszintű probléma. Az Amazonas vidékén a nagy faállományok folyamatosan csökkennek. Csak 2022-ben mintegy 12 000 km² erdőterületet vágtak ki ott, tovább csökkentve ezzel az egyik legfontosabb oxigéntermelő területet. De ebben az országban is csökkennek az erdők, a vadon élő állatok élőhelye és a talaj minősége is. A Müller 2022 óta különböző projektek révén elkötelezett az erőforrások fenntartható felhasználása mellett. Ennek keretében a Müller nemcsak a németországi és nemzetközi erdők aktív újrafásítására, hanem az oktatásra is összpontosít.
Holisztikus megközelítésű erdőtelepítés
A Müller 2022 közepe óta támogatja a stuttgarti székhelyű Fairventures Worldwide nonprofit segélyszervezetet, hogy Ugandában és hazai erdeinkben erdőtelepítést végezzen. Borneó szigetén (Indonézia) és Ugandában (Kelet-Afrika) a Fairventures holisztikus megközelítést követ, amely nemcsak az ökológiai, hanem a társadalmi és gazdasági szempontokat is figyelembe veszi, és a helyi lakosságra összpontosít.
34 000 fa a jobb éghajlatért
Összesen 17 000 fával letették egy nagyszabású újraerdősítési kampány alapkövét Günzburg városi erdejében. 2023-ban összesen 34 000 fát ültettek oda. Ezzel a kampánnyal Müller és más együttműködő partnerek támogatni kívánják a német erdők fenntartható kezelését.
A fafajok kiválasztásánál a szakvélemény elsősorban az őshonos fajtákhoz ragaszkodott, mint például az ezüstfenyő, a téli hárs, a gyertyán, a lobogó szil és a diófa, valamint a duglászfenyő, a vörös éger, a rézbükk, a weymouthi fenyő és a vörös tölgy.
A különböző fafajok színes keveréke kiegyensúlyozott állományt és élhető élőhelyet biztosít a jövőben számos erdőlakó számára. Ugyanakkor az intézkedés javítja a talajminőséget, ami a környezet és az emberek számára egyaránt előnyös.
Erdőt ültetünk
A játékgyártó goki-val közösen a Müller szeretné felhívni a figyelmet arra, milyen fontosak erdőink bolygónk egészségének megőrzése érdekében. Ezért minden goki játék után, amelyet Müller üzleteiben és online (Németország, Ausztria, Svájc) boltjában értékesítenek, egy fát ültetnek. A cél 100.000 fa ültetése. Ezzel az együttműködéssel a Müller és a goki közösen szeretnék tudatosítani, hogy a fogyasztói magatartásunk hatással van bolygónkra. Az újrahasznosítható és természetes nyersanyagokból készült termékek pozitív hatással lehetnek ökoszisztéma épségére.
Felelősséget vállalni
Ugyanakkor a játékgyártó és cégünk az együttműködés révén arra is fel szeretné hívni a figyelmet, hogy a felelős cselekvés nemcsak a fogyasztók, hanem a vállalatok feladata is. Együtt kell figyelnünk erdőink megőrzésére és bolygónk egészségére.
A nagy horvátországi projekt
A szeméttel borított strandok világszerte komoly problémát jelentenek, ez pedig Európa partjait is érinti. A nem megfelelő hulladékelhelyezési rendszerek és a főszezonban a turizmus terhelése ijesztően magas hulladékmennyiséget okoz. Az óceánok szennyezésének és az ezzel járó ökoszisztéma-terhelésnek messzemenő következményei vannak, melyeket nehezen, összetett módszerekkel lehet visszafordítani.
Ezért az MBRC the Ocean környezetvédelmi szervezet egy nagy közös projektet kezdett el a horvátországi Müllerrel. A projekt 2023 októberében indult. A horvátországi Dugi Otok sziget adriai partvidékét megtisztították a szeméttől: 60 önkéntes, köztük 12 Müller-alkalmazott 72 szeméttel teli zsákot gyűjtött össze. A „Cleanup Hub” projekt célja, hogy az MBRC Cleaning segítségével egy év alatt megtisztítsák Horvátország teljes partvidékét északtól délig. Az összegyűjtött hulladék szakszerű ártalmatlanítása és újrahasznosítása érdekében pedig a projektben résztvevő partnerek a helyi újrahasznosítással foglalkozó partnerekkel működnek együtt.
Oktatás az iskolákban
Amellett, hogy tisztító akciókkal megtisztítják a strandokat a szeméttől, az MBRC the Ocean és a Müller együttműködő partnerek az iskolai oktatást is támogatják, hogy megakadályozzák a további szemét felhalmozódását a strandokon. Ennek érdekében az iskolákban különféle tevékenységeket terveznek, amelyeket átfogó újrahasznosítási koncepciók is támogatnak.
Amellett, hogy tisztító akciókkal megtisztítják a strandokat a szeméttől, az MBRC the Ocean és a Müller együttműködő partnerek az iskolai oktatást is támogatják, hogy megakadályozzák a további szemét felhalmozódását a strandokon. Ennek érdekében az iskolákban különféle tevékenységeket terveznek, amelyeket átfogó újrahasznosítási koncepciók is támogatnak.
A horvát partok nagyszabású megtísztítása
Három strand
A nagy projekt részeként a Müller az MBRC-vel közösen szervezte „Horvátország legnagyobb takarítását” a Föld napja keretében. 2024 március 12-22 között több mint 300 önkéntes bevonásával végeztek strandtakarítást Krk, Cres és Medulin strandjain. Az önkéntesek között búvárok, tengerészek, diákok és a Müller alkalmazottai is együtt dolgoztak. A kiegészítő kampány célja, hogy ismét összegyűjtse az erőforrásokat a strandtakarításhoz. Az együttműködő partnerek azt remélik, hogy ez további akvizíciókat generál a nagyszabású „Cleanup Hub” projekt számára.
Fontos ügy
A horvátországi fenntarthatósági projekt különösen fontos a Müller számára. Az ulmi székhelyű kiskereskedelmi csoport közel 100 üzlettel rendelkezik Horvátországban.
A horvátországi fenntarthatósági projekt különösen fontos a Müller számára. Az ulmi székhelyű kiskereskedelmi csoport közel 100 üzlettel rendelkezik Horvátországban.
Tudatos választás: a Müller saját márkás termékei
Minőségi márkáinkkal különösen fontos számunkra a Föld védelme. Ezért folyamatosan fejlesztjük termékeinket és csomagolásainkat, hogy elkerüljük a pazarlást.
Az AVEO, a Terra Naturi, a Body&Soul, a Bio Primo, a Duchesse, a Blink és a SoftStar számos terméke hozzájárul a környezet védelméhez azáltal, hogy nemcsak a pazarlást, hanem a mikroműanyagokat is elkerüli. Fejlesztéseink többek között a következőkre összpontosítanak:
· Kisebb csomagolás azonos beltartalommal, amivel csomagolóanyagot takarítunk meg
· Szelektív hulladékgyűjtésre vonatkozó instrukciók a csomagoláson, például a Softstar konyhai tekercseken vagy WC-papíron
· Beauty csomagolás, amely úgy van kialakítva, hogy felbontásakor a különböző anyagok közvetlenül elkülönüljenek, pl. a Body&Soul termékeknél
· Megújuló alapanyagok és újrahasznosított anyagok felhasználása, például a SensiDent fa fogkefével
· Utántöltő zacskó, pl. a BLINK üvegtisztítóhoz
· Szilárd samponok és zuhanyzók, amelyek szintén nem tartalmaznak műanyag csomagolást, például a Terra Naturi szilárd samponjai
· Többször használható menstruációs cikkek, mint például a Duchesse menstruációs csésze