Tópusi erdők napja
(Trópusi) erdők napja
A trópusi erdők napjának bevezetését 1989-ben kezdeményezte a WWF, és azóta minden évben szeptember 14-én tartják. Ezen a napon van ugyanis a legjelentősebb Amazonas kutató, Alexander von Humboldt születésnapja. Humboldt 1799 és 1804 között kutatta Dél- és Közép-Amerika esőerdőit, ahol számos korábban addig ismeretlen felfedezést tett. 

Ezen a napon a trópusi és a hazai erdők pusztítására, és a pusztítás emberekre és környezetre gyakorolt hatására szeretnénk felhívni a figyelmet.

Ismerjék meg márkáinkat, amik kiemelt figyelmet szentelnek az erdők védelmének és olvassák el az esőerdőkről, a fenntartható erdőgazdálkodásokról és a bambuszról, mint alapanyagról összegyűjtött információinkat. Tanácsainkat megfogadva, Ön is aktívan tehet az erdők védelméért.

Érdekességek az esőerdőkről

Milyen veszélyek fenyegetik az esőerdőket?

Az esőerdőkben a legnagyobb károkat az erdőírtás okozza. Percenként 40 futballpálya méretű területen kerülnek fák kivágásra. Az írtás oka sokszínű. Mezőgazdasági területként vagy állattartáshoz szükséges földterületként használják tovább a lecsupaszított területeket, a kivágott fákat a papír- és bútoripar alapanyagaként hasznosítják, de nagyon gyakran a talajban található értékek, például aluminium kinyerése a pusztítás oka. 

Miért ennyire fontosak a trópusi erdők?

Az esőerdőket a Föld "zöld tüdejének" is nevezik. Elengedhetetlenek a klíma egyensúlyának megtartásához. Jelentősen lassítani tudják a klímaváltozás folyamatát. Ők termelik a Föld oxigénkészletének 40%-át, miközben szénmonoxidot kötnek meg.
Fontos élőhelyként szolgálnak számos állat- és növényfaj számára. A világ állatfajainak több mint fele az esőerdőkben él. Számos állat- és növényfaj kihalt azonban az idők során és a folyamatos erdőírtás következtében egyre nagyobb élőhelyül szolgáló terület tűnik el a föld felszínéről.
Trópusi erdők napja

Márkáink, melyek kiemelt figyelmet szentelnek az erdők védelmének

Sok általunk forgalmazott márka tekinti szívügyének a környezet védelmét. Ezúton szeretnénk néhányat bemutatni, akik speciálisan az erdők védelmét helyzik a középpontba:
Coconutoil
Coconutoil Cosmetics

A Coconutoil Cosmetics termékei 100% bio, fenntartható forrásból származó alapanyagokból készülnek. Ezek a károsanyagmentes, ehető minőségű formulák tetőtől talpig kényeztetően hatnak ránk anélkül, hogy pálmaolaj, parabének, alkohol, mesterséges illatanyag, vagy bármely kémiai átalakítás közelébe kerülnének. Mi marad az üvegben? A természet legjava, azok közül is a kiemelkedő minőségű és hatású finomítatlan, nyers kókuszolaj tűnik ki. A bio kókuszolajjal egymás hatását kiegészítő olajok és gyógynövények a természetes és fenntartható szépségápolás élményével ajándékoznak meg nap mint nap. Környezetünk védelmében a kozmetikumok előállításától egészen a fürdőszobádba juttatásáig igyekeznek a lehető legkisebbre csökkenteni ökológiai lábnyomukat, ezért az újrahasznosítható és/vagy lebomló csomagolásról sem feledkeznek meg. Őrizzük meg természeti értékeinket, hogy minél tovább élhessünk velük teljes harmóniában!
Kneipp

A Kneipp márka több mint 125 éve kínálja hatékony, innovatív és természetes termékeit, Sebastian Kneipp tudását felhasználva, aki a víz és a gyógynövények gyógyító hatásaira vonatkozó ismereteket saját tapasztalataival kiegészítve alapította meg cégét. A lelkész és természetgyógyász egy olyan életformát képzelt el, amelyben az embert, megszokott életvitelével, természetes környezetével elválaszthatatlan és kiegyensúlyozott egységként tekinti. Emellett az alkotó elemeket: a vizet, a növényeket, a mozgást, a táplálkozást és az egyensúlyt szoros összhangba állította.
A fenntarthatóság témaköre szívügye a cégnek - így természetesen ez fontos szempont a csomagolások esetében is. A "Goodbye Stress" tusfürdők csomagolásához nem kell egyetlen fát sem kivágni, hiszen a doboz alapanyaga kőszármazék. Az ajakápolók csomagolásának alapanyaga pedig fű felhasználásával készült papír. Ezenkívűl egyre gyakrabban használnak újrahasznosított alapanyagokat a különböző területeken. Nem véletlen tehát, hogy a Kneipp márka elnyerte a Green Brand kitüntetést és hogy 2019-ben 3. helyezést ért el, egy a kozmetikumok körében végzett fenntarthatósági kutatásban.
Kneipp
Weleda

A Weleda márka több mint 90 éve foglalkozik magas minőségű natúrkozmetikumok gyártásával, melyek színezék-, illat- és tartósítószer mentesek.
A vállalkozás elkötelezetten harcol a Borneon található esőerdők védelméért. Céljuk, hogy megakadályozzák az olajpálma ültetvények létrehozása érdekében történő erdőírtásokat, amiknek következménye a kihalással veszélyeztetett orángutánok élőhelyének eltűnése.
Weleda
A pálmaolaj fontos alapanyag a natúrkozmetikumok gyártásánál is. Mivel sok olajpálma ültetvényt az esőerdők írtásával hoznak létre, a cég 2011 óta csak fentartható, ellenőrzött gazdálkodásból szerzi be alapanyagát. A Weleda együttműködik a németországi BOS (Borneo Orangutan Survival) közhasznú egyesülettel, mely az orangutánok megmentésével foglalkozik. Így próbálnak mindent megtenni az állatok élőhelyének védelméért.
A BOS a helyi lakosságot az erőforrások megőrzésére tanítja, igyekszik javítani a gazdasági helyzetet, elősegíteni a kivágott esőerdők visszatelepítését, ezzel biztosítva az orángutánok jövőjét.
Faber-Castell

A Faber-Castell cég grafitceruzái gyártása során 100%-ban FSC vagy PEFC minősítésű fát használ. A vállalat tulajdonában áll az 1980-as évek közepe óta 10.000 hektár fenntartható fenyőerdő Brazíliában. Innen nyerik a grafit - és színes ceruzák gyártásához szükséges alapanyag 86%-át. Évente közel 300.000 új csemetét ültetnek a területre. Óránként egy teherautónyi fa növekszik a Faber-Castell birtokon.
A nyersanyag biztosításán túl, kiemelten fontos a Faber-Castell cég számára a természet és a helyi lakosság tisztelete. A cég tulajdonában található erdők harmada érintetlen marad, otthont biztosítva ezzel 660 őshonos állat- és növényfajnak. Az érintettekkel folytatott folyamatos kapcsolattartásnak köszönhetően a helyi közösségek is profitálhatnak a Faber-Castell erdőkből.
LOGOCOS

A LOGONA és SANTE márkákat forgalmazó LOGOCOS cég kiáll az esőerdők védelme mellett. A vállalkozás aktív tagja a FONAP (Fórum a fenntartható pálmaolajért) és RSPO (Kerekasztal a fenntartható pálmaolajért) szervezeteknek, melyek célja, hogy fenntarthatóvá tegyék az olajpálmák termelését és hogy hozzájáruljanak ahhoz, hogy a pálma- és pálmamagolaj a jövőben fenntartható gazdálkodásból beszerezhetővé váljon, helyreállítva ezzel az olaj negatív hírnevét.
Logocos
A pálmaolaj a világ legnagyobb mennyiségben gyártott növényi olaja. Több mint 50 milló tonna alapanyagot nyernek ki az olajpálma magjából és húsából. Ennek a mennyiségnek közel felét a kozmetikumok gyártása során használják fel. Azért, hogy a hatalmas keresletet fedezni tudják, sok helyen az esőerdők gigantikus, klaszikus olajpálma ültetvényeknek adják át a helyüket - károsan hatva ezzel többek között a klíma változására.
A SANTE márka a fából készült papírdobozok mennyiségének csökkentésével járul hozzá az erdők védelméhez. Ahol lehetséges volt, teljesen felhagytak ezeknek a papírdobozoknak a használatával, ahol pedig nem tudták máshogy megoldani, újrahasznosított papírt használnak fel. A márka 89 dekorkozmetikai termékéből mára már csak egyetlen kerül hajtogatott papírdobozban forgalmazásra.  A csomagolások többnyire már fű felhasználásával előállított papírból készülnek, hozzájárulva ezzel az esőerdők védelméhez.
Schaebens

A Schaebens cég Németország egyik legnagyobb kozmetikumokat forgalmazó vállalata. A családi vállalkozás története egészen a 16. századik nyúlik vissza.  Az arcápolás specialistájaként kiemelkedő minőségű termékeket kínál minden bőrtípus számára, így nem véletlenül Németország legkedveltebb arcápolási termékeket forgalmazó márkája. Természetesen ennek megfelelően a Schaebens cég tisztában van felelősségével a fenntarthatóság témakörében. Vállalati filozófiájuk egyik fontos alapeleme az ökológiai lábnyomuk minimalizálása.
A "ClimaPartner" szervezettel együttműködve döntött a cég az Amazonas klímavédelmi programjának támogatása mellett. A projekt célja, hogy a helyi erdőket megvédjék az ipari célú írtástól és az illegális fakitermeléstől. Mindemellett fontosnak tartják az erdők újratelepítését is. A projekt támogatásával a cég széndioxid kibocsátást igyekszik kompenzálni, miközben szociális felelősséget vállal, hozzájárulva az erdők védelméhez. Miközben védi a világ legfajgazdagabb ökoszisztémáját, alternatív bevételi forrást kínál a helyi lakosságnak.
Schaebens

Bambusz: fenntartható nyersanyag?

Egyre több vállalkozás használ termékeinek alapanyagaként bambuszt. Vajon miért? És miért tartjuk a bambuszt fenntartható nyersanyagként számon, hogyan tud hozzájárulni a trópusi erdők írtása elleni harchoz?

A bambusz a perjefélék családjába tartozó örökzöld, szubtrópusi növény. Sokkal gyorsabban növekszik, mint egy fa, akár 1 métert is nőhet egyetlen nap alatt. Gondoljon csak bele, mennyivel több időre van szüksége egy fának ekkora növekedéshez! Így sokkal kisebb az esélye annak, hogy az írtás az alapanyag kimerüléséhez vezethet. Több szempontból is értékes növény, többek között azért, mert jelentősen hozzájárulhat a trópusi erdők írtásának megakadályozásához. Ezért nevezhetjük fenntartható nyersanyagnak. Mindemellett 35 %-kal több oxigént termel, mint a hagyományos fák.
Az esőerdők lakossága a bambuszt házak és bútorok alapanyagaként is használja. Európában is egyre kedveltebb nyersanyag. Sok termék esetében részben helyettesíteni tudja a műanyagot. Így nagyban hozzájárul környezetünk védelméhez, hiszen a műanyaggal ellentétben a bambusz 100%-ban biológiailag lebomlik.

Üzleteinkben vásárlóink számos bambusz felhasználásával készült terméket találnak.

Felelős gazdálkodásból származó fa

Sok Müller által forgalmazott márka felelős erdőgazdálkodásból szerzi be alapanyagait.

Gyakran találkozunk a termékekeken az FSC minősítéssel. Az FSC (Forest Stewardship Council) egy nemzetközi non-profit szervezet, de a szervezet neve egybeforrt az FSC minősítéssel. Az ezzel a jelzéssel ellátott termékek fa alapanyaga felelős erdőgazdaságból és egyéb ellenőrzött forrásból származik.

Amennyiben vásárlóként FSC jelöléssel ellátott termék mellett döntünk, támogatjuk a felelős erdőgazdálkodást. Hiszen az FSC minősítés biztosíték arra, hogy a fák kigazdálkodása a jelenlegi és a jövő generációjának szociális, gazdasági és ökológiai igényeit figyelembe véve történjen.

A Blauer Engel (Kék angyal) jelölést a német kormány kezdeményezésére született meg, hogy azok a termékek, amelyek különösen környezetbarátak és a fenntartható fejlődés alapjait jelenthetik külön jelölést kapjanak. Ez a jelölés segíti a környezettudatos fogyasztókat a vásárlói döntéseik meghozatalában. A Kék angyal jelöléssel ellátott, újrahasznosított papírból készült termékek esetében a vásárló biztos lehet abban, hogy a termék 100%-ban újrapapír felhasználásával készült.
CEWE
Papírt alapanyagként felhasználó cégként a Cewe-nek különösen szívügye a fenntarthatóság témaköre. Így valamennyi Cewe fotókönyvet és Cewe márkajelzéssel ellátott terméket teljes egészében klímasemlegesen állítanak elő - bizonyíthatóan és a vásárlók számára többletköltség nélkül. Emellett a termékek FSC minősítéssel is rendelkeznek. A gyártás során keletkező széndioxid kibocsátást kompenzálandó, a cég részt vesz a Kasigau Wildlife Corridor projektben, mely a kenyai erdők védelmét és újratelepítését támogatja. A támogatott terület nagysága közel 200.000 hektár, ami kétszerese Berlin területének.

Mit tehet Ön az erdők védelméért?

Már a legapróbb odafigyeléssel is hozzájárulhat az erdők védelméhez. Összegyűjtöttünk Önnek néhány ötletet:
  • használjon kevesebb papírt, illetve amennyiben lehetséges, használjon újrapapírt, vagy ugyanazt a papírt többször
  • fogyasszon kevesebb húst
  • ne vásároljon trópusi erdőkből kivágott fából készített bútort
  • használja a lehető legtovább okostelefonját, mert a gyártás során olyan nemesfémeket használnak fel, melyek leginkább a trópusi erdőkben lelhetőek fel